Brief aangaande smartphoneverbod
Beste minister Demir en collega’s van de Vlaamse Regering,
Het smartphoneverbod heeft heel wat verontwaardiging uitgelokt bij onze leraren
wetenschappen. De smartphone heeft intussen immers zijn plaats gevonden in
degelijk wetenschapsonderwijs.
We zijn het er mee eens dat leerlingen niet op hun gsm moeten zitten scrollen tijdens
de les en dat ongebreideld smartphonegebruik een nadelige invloed kan hebben op
de sociale ontwikkeling van jongeren. Bovendien kunnen sociale media een gevaar
betekenen voor de mentale gezondheid van jongeren. Maar is de school niet de
beste plaats om leerlingen aan te leren hoe om te gaan met die sociale media en het
gebruik van een smartphone in het algemeen?
Een smartphone is veel meer dan een poort naar sociale media en dit aspect werd
helaas onvoldoende in rekening gebracht bij de beslissing om deze op school te
verbieden.
Smartphones zitten vol met sensoren, waar scholen vaak geen budget voor
hebben: camera’s, versnellingssensoren, lichtsensoren, magnetosensoren,
geluidssensoren,… en leerkrachten wetenschappen maken daar dus dankbaar
gebruik van tijdens hun lessen. Wil je deze sensoren met een laptop (bv. deze
gesubsidieerd via de digisprong) gebruiken, dan kost dat nog een pak extra.
Met een app als Phyphox, die gratis gedownload kan worden, kunnen deze sensoren
ingezet worden voor metingen tijdens leerlingenpractica. We kunnen er jongeren
mee prikkelen tot wetenschappelijk onderzoek, zelfs thuis met de gsm in de hand.
Voor smartphones zijn er nog tal van andere educatieve apps ontwikkeld zoals
Obsidentify, Flashcards, Kahoot,… die van een smartphone een krachtige
leeromgeving maken. Is het niet juist fijn dat ze daar op school mee leren werken om
tot hedendaags leren te komen? Met de scores voor PISA en TIMMS in gedachten
zou deze deur helemaal niet gesloten mogen worden…
Wij vragen dus expliciet in de wet in te schrijven dat smartphonegebruik tijdens
de les kan toegestaan worden door de leerkracht als dat belangrijk is voor het
verloop van de les, bijvoorbeeld voor metingen en de verwerking daarvan in de
lessen wetenschappen, opzoekwerk en andere didactische toepassingen, wat ruimer
is dan enkel in de lessen mediawijsheid zoals wij in de pers lezen.
Wij zijn steeds bereikbaar voor meer uitleg of overleg!
Namens de denkgroep “Het onderwijs in de wetenschappen onder de loep” van
VeLeWe (Vereniging Leraars Wetenschappen),
Bernadette Hendrickx
Voorzitter VeLeWe
Op deze brief ontvingen we volgende reacties:
Reactie van het kabinet van minister Crevits:
“De minister dankt u voor de aangereikte signalen en uw suggesties.
Graag geef ik u mee dat het ontwerp van decreet waar u naar verwijst,
voorziet dat gebruik van smartphones voor onderwijsdoeleinden (door
de school te bepalen) blijft kunnen (zie bv. art.9 in het ontwerp van
decreet: https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-
view/6765691EF823F87C5F6E7688).
De minister heeft haar medewerkers de opdracht gegeven alle
aanvullende vragen en voorstellen te inventariseren. Uw opmerkingen
werden intussen bezorgd aan de betrokken raadgever. We zullen ze
verder meenemen in het geheel van input die we ontvangen om het
Vlaamse beleid verder vorm te geven. De vragen voor de federale
overheid zullen we mee opvolgen in het overleg met het federale
niveau.
De minister waardeert uw betrokkenheid bij het beleid.”
Reactie van Koen Daniëls:
“Ik heb uw bericht en brief aandachtig gelezen. Ik kan u tevens
meegeven dat er een zeer groot draagvlak is voor het
smartphoneverbod, dat gedifferentieerd is naar graad in het secundair
onderwijs. Het betreft niet enkel sociale media, maar ook het “gewoon
praten” met elkaar dat onder druk stond.
U geeft aan een aantal apps op smartphone voor educatieve doeleinden
te gebruiken. In de verdere concretisering van het betrokken decreet,
kan dit in overweging worden genomen, weliswaar zonder dat het doel