Gevoelige onderwerpen
Een onderzoeksproject wordt gestart, waarin we willen werken naar een theoretisch kader voor de kwetsbaarheid van leerkrachten wanneer zij (moeten) lesgeven over gevoelige onderwerpen.
Wij denken dat dit onderzoek voor de leden van VeLeWe interessant is. De wetenschappen zijn vakken waar soms onderwerpen aan bod komen die gevoelig kunnen liggen bij leerlingen. Ik denk dan bijv. aan kernfysica (recent gaat dat bijv. over de kernuitstap), chemische producten en afval (recent gaat dat bijv. over PFOS), en uiteraard de evolutietheorie. Zo’n onderwerpen en de gevoeligheden die ze meebrengen kunnen dan resulteren in zogenaamde “pedagogic frailty” (kwetsbaarheid) van de leerkracht. Het resultaat is dat sommige (zeker niet alle) leerkrachten onderwerpen anders gaan aanpakken of zelfs vermijden.
We starten in het komende academiejaar, en hebben daarvoor twee vacatures voor een doctoraat gelanceerd:
https://www.kuleuven.be/personeel/jobsite/jobs/60224101 (voor de doctoraatsstudent die focust op de vakken humane/sociale/menswetenschappen)
https://www.kuleuven.be/personeel/jobsite/jobs/60224106 (voor de doctoraatsstudent die focust op de exacte wetenschapsvakken)
“Jan Sermeus” <jan.sermeus@kuleuven.be>
“Machteld Vandecandelaere” <machteld.vandecandelaere@kuleuven.be>