Resultaten van de bevraging over de start- en ijkingstoetsen
Leerkrachten en studiekeuzebegeleiders in het secundair onderwijs spelen een belangrijke rol in het studiekeuzeproces van scholieren. Leerkrachten zijn vaak een eerste aanspreekpunt voor leerlingen en vervullen een adviserende functie. Bij de overgang tussen het secundair en het hoger onderwijs kunnen leerlingen gebruik maken van verschillende instrumenten die hen ondersteunen in hun studiekeuze: vragenlijsten, ijkingstoetsen, starttoetsen, toelatingsexamens, oriënteringsproeven, … . Een wirwar aan benamingen en tools waardoor leerlingen, en leerkrachten, soms de bomen door het bos niet meer zien.
Om de bekendheid van de toetsen in kaart te brengen werd in het najaar van 2023 een bevraging gelanceerd bij leerkrachten wiskunde/wetenschappen en studiekeuzebegeleiders in de derde graad van het secundair onderwijs. Via deze bevraging werd hun kennis over de start- en ijkingstoetsen getoetst. De resultaten tonen aan dat 85% van de leerkrachten het hun taak vindt om leerlingen te informeren over de ijkingstoetsen, maar het blijkt ook dat de inhoudelijke kennis over de starttoetsen te beperkt is. Op basis van deze resultaten hebben we een overzicht gemaakt van de noden en kennishiaten. Deze zijn gebundeld in een aantal infosheets om de vraaggebaseerde kennis van leerkrachten over starttoetsen/ijkingstoetsen, remediëring en gerelateerde procedures bij te werken.
Hierbij vind je alvast enkele infosheets met waardevolle resultaten en inzichten. Ze geven een heldere kijk op de starttoetsen. Met de vele tips en accurate info draag je als leerkracht een steentje bij aan het latere studiesucces van je leerlingen.
De infosheets worden gepubliceerd op de website www.ijkingstoets.be
Hilde Chantrain
Projectleider Communicatie Starttoetsen – VLIR
0473552292