Skip to content
Velewe VZW
  • Home
  • Lid worden?
  • Over ons
    • Bestuur
    • Maatschappelijke zetel
    • STATUTEN
    • Sponsoring
    • Wij werken samen met
  • Contact
  • Inloggen

Velewe VZW

Vereniging Leraars Wetenschappen

Cno Leerkrachten Wetenschappen
CNO Nascholingen

CNO Nascholingen

9 november 2024

Erfelijkheid voor beginners

Deze online nascholing is gericht op leerkrachten die het vak biologie geven of het onderwerp erfelijkheid bespreken maar zelf geen opleiding biologie hebben gehad. Er is geen voorkennis vereist en je krijgt de nodige handvaten om zelf aan de slag te gaan met erfelijkheid in de les.


Gebruik van Arduino in de klas

Tijdens dit nascholingstraject leer je zelf tekstueel Arduino’s programmeren met de meest moderne online en offline tools. We programmeren enkel tekstueel (niet grafisch) in embedded C. We gebruiken hiervoor de online en offline Arduino IDE compiler. Goed programmeren kan je niet op één dag leren, vandaar de bewuste keuze voor drie dagen zodat we een solide basis kunnen leggen. We hebben hierbij ook ruim aandacht voor de manier waarop je deze materie kan overbrengen naar je leerlingen via relevante en uitdagende projecten.


Automatisatie m.b.v. PLC’s

Staat er in jouw school een machine die jouw studenten dienen te automatiseren, via een Siemens PLC, en is het PLC-gedeelte een uitdaging voor jou? Of dien jij binnenkort voor de eerste maal jouw studenten de basisbeginselen van industriële automatisatie aan te leren? Dan is deze cursus een must-do voor jou. Op een praktische manier leren wij je vaardigheden aan gedurende twee hands-on nascholingsdagen.


Rondleiding donorcentrum Rode Kruis Mechelen

Kom je graag meer te weten over ‘de weg van het bloed’? Tijdens een rondleiding in het donorcentrum te Mechelen kan je een kijkje nemen achter de schermen en inzicht krijgen in het traject van donor tot ontvanger.


Bouw een responsieve website met Bootstrap

Wil je jouw professionele webvaardigheden een flinke boost geven? Dan is deze nascholing iets voor jou! Leer hoe je effectief gebruik maakt van het Bootstrap framework om strakke en responsieve websites te ontwerpen. Of je nu een doorgewinterde ontwikkelaar bent of net begint, deze training biedt waardevolle inzichten die je niet wilt missen. Bereid je voor op een inspirerende nascholing vol ontdekkingen en praktische toepassingen.


Moderne fysica: de kernconcepten van relativiteitstheorie

Waarnemers die t.o.v. elkaar met grote snelheid bewegen doen andere waarnemingen voor tijdsintervallen en voor ruimtelijke intervallen (of afstanden). Relativiteitstheorie laat toe daarvoor omrekeningsformules af te leiden.
Deze herhaling wil jou inzicht geven in uitgezuiverde kernconcepten en hun reële toepassingen. Boeiend voor jezelf, fascinerend en verruimend voor je leerlingen!


Hoe halen we goud en meer uit je smartphone?

Umicore is een toonaangevend bedrijf in circulaire materiaaltechnologie met een uitgebreide expertise op het gebied van materiaalwetenschappen, chemie en metallurgie. Via een presentatie en virtuele tour verken je de urban mining bij Umicore in Hoboken.


Maak zelf een verticale windturbine

Hoe wordt windenergie opgewekt? En wat maakt een windturbine effectief? Waarin verschilt een verticale windturbine van een klassieke windturbine? In dit STEM-project ontdek je stapsgewijs wat energie is en hoe het door wind opgewekt kan worden. We nemen een kleine duik in de geschiedenis, de werking en geografische oriëntatie van de windturbine. Bovendien leer je zelf een verticale windturbine maken!


Aanbod voor leerkrachten wetenschappen

12.11.2024iSTEM evaluatie-instrument voor STEM-projecten
13.11.2024Erfelijkheid voor beginners – live online nascholing
14.11.2024Duurzame ontwikkelingsprincipes voor de ruimtelijke inrichting van steden en gemeenten in Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
18.11.2024Elektronische schema’s tekenen
02.12.2024Traject: Gebruik van Arduino in de klas
16.01.2025Automatisatie m.b.v. PLC’s
22.01.2025Rondleiding donorcentrum Rode Kruis Mechelen
23.01.2025Onderzoek met jouw leerlingen de functie van sensoren en actuatoren in een technisch systeem
24.01.2025Formatieve evaluatie en feedback in labo’s en STE(A)M-projecten
27.01.2025Bouw een responsieve website met Bootstrap
03.02.2025Ontdek je programmeertalent met micro:bit – basis
03.02.2025Ontdek je programmeertalent met micro:bit – uitbreiding
05.02.2025Kunnen we kanker binnenkort genezen?
10.02.2025Algoritmiek met Arduino
12.02.2025Moderne fysica: de kernconcepten van relativiteitstheorie (herhaling 1)
19.02.2025Bezoek aan het Centrum voor Oncologisch Onderzoek (CORE)
20.02.2025Lesgeven over relaties en seksualiteit in een multiculturele klas
20.02.2025Hoe halen wij goud en meer uit je smartphone – Bezoek aan Umicore PMR
20.02.2025Bezoek aan SCK CEN, het Belgisch nucleair onderzoekscentrum
25.02.2025Landschap, lagen, relaties, sferen, veranderingen… hoe pak je dat aan?
25.02.2025Escaperoom: Klimaat en oceaan
27.02.2025Innovatief bewegen: praktische toepassing van borstelloze gelijkstroommotoren in industrie en mobiliteit
27.02.2025Peer evaluatie in labo’s en STE(A)M-projecten
10.03.2025Maak zelf een verticale windturbine
11.03.2025Geopunt, een schat aan data!
12.03.2025Nieuwe ontwikkelingen in fertiliteitsbehandelingen
12.03.2025KlimaatLINK: de link tussen klimaatwetenschap en -onderwijs
17.03.2025Webserver en Cloud-computing met Arduino
19.03.2025DNA-toolbox: van Watson en Crick naar de les biologie (herhaling 1)
25.03.2025Een transitie naar een duurzame wereld volgens het Donutmodel. Hoe aan de slag gaan met nieuwe concepten, modellen en theorieën uit het leerplan aardrijkskunde (KOV)?
27.03.2025Hoe werk je op een impactvolle manier aan klimaateducatie? Ga aan de slag met de online inspiratietool ‘KLIMAX’!
31.03.2025Objectgeoriënteerd programmeren met Arduino
29.04.2025Daag je leerlingen uit met een ruimtevaartmissie: CanSat, ASGARD, Astro Pi en Climate Detectives (herhaling 1)
08.05.2025Een project rond regeltechniek: onderzoek een eenvoudige temperatuurregeling
10.06.2025Automatisatie m.b.v. PLC’s: next level

Een greep uit het vakoverschrijdend aanbod

14.11.2024Zelfregulerend leren: van buikgevoel naar doelgericht ondersteunen
15.11.2024Begeleiding van hoogsensitieve leerlingen 
18.11.2024Stemtechniek voor leerkrachten
18.11.2024Kritisch denken en constructief van mening verschillen in de klas: (hoe) doe je dat?
19.11.2024Basiscursus communicatie en training
19.11.2024Futiliteitsidee bij jongeren: wat kan je doen als leerkracht om dit te doorbreken?
20.11.2024Een gunstig leerklimaat voor kinderen en jongeren met selectief mutisme
21.11.2024Aanpak van probleemgedrag … en dan die ouders?
21.11.2024Persoonlijk leiderschap: een kijk op jezelf!
22.11.2024Eenvoudig zelfverbeterende online oefeningen maken
26.11.2024Opleiding tot moderator Herstelgericht Groepsoverleg (HERGO) 
27.11.2024De kracht van academisch optimisme: leerprestaties én eerlijke kansen bevorderen (voor leraren)
28.11.2024Gender- en seksuele diversiteit: inzetten op LGBTI+-inclusief onderwijs 
02.12.2024Word ankerfiguur diversiteit – Op weg naar een interlevensbeschouwelijk en intercultureel competente school
03.12.2024Leerlingen stimuleren om groeigericht te kijken naar hun leerproces
05.12.2024Lessen ontwerpen: (her)boost je onderwijsaanpak!
05.12.2024Putting the Chat in ChatGPT: effectieve prompting (herhaling 1)
06.12.2024Kraak de code: online escaperooms om leerinhouden in te oefenen op een uitdagende manier – NIEUWE DATUM
06.12.2024Microsoft Office 365, dé ondersteuning van jouw krachtige hybride leeromgeving!
06.12.2024Conflict als startpunt voor gedragsverandering
06.12.2024Een geïntegreerde benadering van problematisch gedrag: tussen verbinden en begrenzen
09.12.2024Groeigerichte feedback als rapportcommentaar: waardevolle info voor onderweg!
13.01.2025Leerzorg bij leerproblemen wiskunde en wetenschappen in het s.o.

Nieuws

Post navigation

PREVIOUS
64e Wedstrijd voor wetenschappelijke uiteenzettingen
NEXT
STEM Workshops UHasselt
Commentaar is niet mogelijk.

Archieven

  • juni 2025
  • mei 2025
  • april 2025
  • maart 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • augustus 2024
  • juni 2024
  • mei 2024
  • april 2024
  • maart 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augustus 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • mei 2023
  • april 2023
  • maart 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • oktober 2022
  • september 2022
  • augustus 2022
  • juli 2022
  • mei 2022
  • april 2022
  • maart 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • oktober 2021
  • september 2021
  • augustus 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • mei 2021
  • april 2021
  • maart 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augustus 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • augustus 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • oktober 2018
  • oktober 2017

Meta

  • Registreren
  • Login
© 2025   Copyright Velewe VZW