17DE WETENSCHAPSAVOND VOOR VELEWE-LEDEN
Skillslab:
STEM (en andere)-vakkennis koppelen aan burgerschapsontwikkeling
Dirk Saeys
leerkracht wetenschappen, burgerschap, STEM, informatica
Dient ons onderwijs leerlingen vakspecifiek op te leiden voor een beroep, of specifieke verdere studies, of moeten we onze leerlingen net leren deze kennis te gebruiken in een bredere maatschappelijke context?
Willen we onze leerlingen breed opleiden en op zoek gaan naar onontgonnen talenten en interesses in het secundair onderwijs?
Hoe bied je de eindtermen 6.44, 6.45 en 6.46 samen met oa. 7.04 aan?
06.44 : De leerlingen voeren onderzoek aan de hand van een wetenschappelijke methode om kennis te ontwikkelen en om vragen te beantwoorden.
06.45 : De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.
06.46 :De leerlingen analyseren de wisselwerking tussen wetenschappen, technologie, wiskunde en de maatschappij aan de hand van maatschappelijke uitdagingen.
7.04: De leerlingen gaan geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog over maatschappelijke thema’s.
Dirk Saeys is licentiaat in de natuurkunde en geeft al meer dan 20 jaar les. Hij is ondervoorzitter van VeLeWe en bestuurslid van het Stem-platform leerkrachten en zat mee in de eindterm commissie voor wetenschappen.
In deze lezing legt hij uit hoe er in zijn school gewerkt wordt aan deze eindtermen via het projectvak ‘skillslab’, waar STEM (en andere) vakkennis gekoppeld wordt aan burgerschapsontwikkeling.
Kennis wordt aangeboden in een maatschappelijke context, zodat leerlingen begrijpen waarvoor ze kennis nodig hebben. Bovendien wordt hen getoond dat vakkennis nooit op zich staat en dat, om de maatschappij van morgen vorm te geven, ze alle ‘vakken’ nodig hebben: zo leren ze dat maatschappelijke oplossingen moeten gezocht worden in het interdisciplinair samenwerken en dat ze hun visie moeten kunnen presenteren en creatief vertolken.
Heb je interesse? Word (opnieuw) lid van VeLeWe en zet in je agenda:
Thema: Skillslab:
STEM (en andere)-vakkennis koppelen aan burgerschapsontwikkeling
Spreker: Dirk Saeys
Wanneer? Dinsdag 6 februari van 20u30 tot 22u
Inschrijven: via
VeLeWe.be/online-wetenschapsavond/
vóór 5 februari, dan sturen we je op 6 februari de link.
Een (digitaal) bijscholingsattest kan op aanvraag bekomen worden.
Lid worden van VeLeWe kan door overschrijving van € 15
op rekening BE71 0010 5526 9969 – BIC GEBABEBB van VELEWE
met duidelijke vermelding van je naam.