Skip to content
Velewe VZW
  • Home
  • Lid worden?
  • Over ons
    • Bestuur
    • Maatschappelijke zetel
    • STATUTEN
    • Sponsoring
    • Wij werken samen met
  • Contact
  • Inloggen

Velewe VZW

Vereniging Leraars Wetenschappen

Onderzoek astronomische afstanden

Onderzoek astronomische afstanden

3 april 2024

Hoe kijken leerlingen naar het heelal? Hoe schatten ze afstanden en groottes in de ruimte in? Doe mee aan een nieuw onderzoek van KU Leuven door je leerlingen een online vragenlijst te laten invullen en help ons zo inzicht te verwerven in de astronomische kennis van middelbare scholieren!

In de afgelopen maanden werd er een online interactieve tool ontwikkeld die de inschattingen van leerlingen over astronomische schalen efficiënt en nauwkeurig kan meten. Die test zouden we nu graag op verschillende scholen willen afnemen. De doelgroep zijn leerlingen uit het zesdejaars secundair onderwijs in een ASO richting. De test duurt een klein halfuurtje, en de leerlingen zouden die elk op hun eigen laptop kunnen maken. Dit zou kunnen gebeuren tijdens een lesuur van een willekeurig vak, of tijdens een vrij studie-uur.

Heb je interesse om mee te werken aan deze studie? Contacteer me dan zeker via willem.keppens@kuleuven.be of 0483 43 33 93.

De motivatie voor dit onderzoek komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Uit talrijke onderzoeken is namelijk al gebleken dat jongeren bepaalde misconcepties hebben over astronomische fenomenen. De precieze onderwerpen van deze misconcepties zijn heel uiteenlopend; het kan gaan over de reden voor de seizoenen, de werking van de getijden, de verklaring voor de maanfasen en meer. Bovendien blijken de aangereikte lessen rond sterrenkunde in het secundair onderwijs vaak niet te volstaan om dergelijke misconcepties te corrigeren. Daardoor verlaten jongeren de schoolbanken doorgaans met dezelfde verkeerde ideeën rond astronomie als waarmee ze jaren eerder toekwamen.

In dit onderzoeksproject van KU Leuven wordt bestudeerd of bepaalde misconcepties hun oorsprong vinden in verkeerde inschattingen van groottes en afstanden in de ruimte. Zo is het bijvoorbeeld reeds aangetoond dat leerlingen de variatie in afstand tussen de Zon en de Aarde over de loop van een jaar verkeerd inschatten, waardoor ze verklaren dat het warmer is tijdens de zomermaanden omdat de Aarde dan dichter bij de Zon zou staan dan tijdens de winter. In dit nieuwe onderzoek proberen we te achterhalen of er nog meer dergelijke redeneringen gemaakt worden, waarbij foutieve inschattingen van astronomische schalen leiden tot een verkeerde interpretatie van observeerbare fenomenen.

Dit onderzoek loopt onder begeleiding van Prof. Jan Sermeus, Prof. Mieke De Cock, Prof. Hans Van Winckel en Prof. Wim Vandooren (KU Leuven).


Nieuws

Post navigation

PREVIOUS
Spectrumlezing over natuur en gezondheid
NEXT
Gevoelige thema’s
Commentaar is niet mogelijk.

Archieven

  • mei 2025
  • april 2025
  • maart 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • augustus 2024
  • juni 2024
  • mei 2024
  • april 2024
  • maart 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augustus 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • mei 2023
  • april 2023
  • maart 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • oktober 2022
  • september 2022
  • augustus 2022
  • juli 2022
  • mei 2022
  • april 2022
  • maart 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • oktober 2021
  • september 2021
  • augustus 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • mei 2021
  • april 2021
  • maart 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augustus 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • augustus 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • oktober 2018
  • oktober 2017

Meta

  • Registreren
  • Login
© 2025   Copyright Velewe VZW