Onderzoek astronomische afstanden
Hoe kijken leerlingen naar het heelal? Hoe schatten ze afstanden en groottes in de ruimte in? Doe mee aan een nieuw onderzoek van KU Leuven door je leerlingen een online vragenlijst te laten invullen en help ons zo inzicht te verwerven in de astronomische kennis van middelbare scholieren!
In de afgelopen maanden werd er een online interactieve tool ontwikkeld die de inschattingen van leerlingen over astronomische schalen efficiënt en nauwkeurig kan meten. Die test zouden we nu graag op verschillende scholen willen afnemen. De doelgroep zijn leerlingen uit het zesdejaars secundair onderwijs in een ASO richting. De test duurt een klein halfuurtje, en de leerlingen zouden die elk op hun eigen laptop kunnen maken. Dit zou kunnen gebeuren tijdens een lesuur van een willekeurig vak, of tijdens een vrij studie-uur.
Heb je interesse om mee te werken aan deze studie? Contacteer me dan zeker via willem.keppens@kuleuven.be of 0483 43 33 93.
De motivatie voor dit onderzoek komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Uit talrijke onderzoeken is namelijk al gebleken dat jongeren bepaalde misconcepties hebben over astronomische fenomenen. De precieze onderwerpen van deze misconcepties zijn heel uiteenlopend; het kan gaan over de reden voor de seizoenen, de werking van de getijden, de verklaring voor de maanfasen en meer. Bovendien blijken de aangereikte lessen rond sterrenkunde in het secundair onderwijs vaak niet te volstaan om dergelijke misconcepties te corrigeren. Daardoor verlaten jongeren de schoolbanken doorgaans met dezelfde verkeerde ideeën rond astronomie als waarmee ze jaren eerder toekwamen.
In dit onderzoeksproject van KU Leuven wordt bestudeerd of bepaalde misconcepties hun oorsprong vinden in verkeerde inschattingen van groottes en afstanden in de ruimte. Zo is het bijvoorbeeld reeds aangetoond dat leerlingen de variatie in afstand tussen de Zon en de Aarde over de loop van een jaar verkeerd inschatten, waardoor ze verklaren dat het warmer is tijdens de zomermaanden omdat de Aarde dan dichter bij de Zon zou staan dan tijdens de winter. In dit nieuwe onderzoek proberen we te achterhalen of er nog meer dergelijke redeneringen gemaakt worden, waarbij foutieve inschattingen van astronomische schalen leiden tot een verkeerde interpretatie van observeerbare fenomenen.
Dit onderzoek loopt onder begeleiding van Prof. Jan Sermeus, Prof. Mieke De Cock, Prof. Hans Van Winckel en Prof. Wim Vandooren (KU Leuven).